Lynton

3 mei 2017 - Lynton, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 3 mei

Gisteravond dus voetballen gekeken Real Madrid tegen Atletico Madrid. Real won verdiend met 3-0 maar dat Christiaan Ronaldo alle drie die doelpunten moest maken had voor mij niet gehoeven, arrogant mannetje!
Rest van de avond lezend doorgebracht.
Vanmorgen vroeg wakker en na het ontbijt de camper rijklaar maken voor de volgende trip.
Om 8.50 al op weg en het was 13 gr. De zon scheen maar de wind was fris.
Via de A39 naar Clovelly waar we al om  half tien waren. Toeristisch stadje maar omdat wij vroeg waren was er nog geen kip! Maar ook waren er veel winkeltjes dicht. We moesten entree betalen om naar binnen te komen maar daar zat wel je parkeergeld in, 7,25 pp. We lopen het keienpad af naar beneden waar vroeger sleeën getrokken door ezels de goederen vanuit de haven naar omhoog brachten. Nu hebben ze nog sleeën maar om goederen naar beneden te brengen.
Een prachtig haventje dat we van boven af zien en niet verder mogen omdat er filmopnamen zijn. Dat gaat over de oorlog dat kinderen geëvacueerd moesten worden vanaf het eiland Guernsney.
Je kon het ook wel zien aan de kledij van de mensen. We hebben een tijdje staan te kijken.
Dan weer naar boven en "huissie kijken" hoe ze vroeger leefden en ook een museumpje.
Ook zijn er nog diverse vissers die hun vangsten aan de lokale restaurants leveren.
Dan weer een hele klim naar boven naar het parkeerterrein. Clovelly is in het bezit van één familie en verhuurd de huizen aan winkeliers en inwoners, dit om te voorkomen dat grootverdieners er een huisje kopen en het dan een spookdorp zou worden.We drinken daar eerst koffie en gaan weer verder via Bideford, Barnstaple naar Ilfracombie. Ook daar zouden we even rondkijken maar het was daar behoorlijk druk en geen parkeerplek te vinden dus doorgereden naar onze eindbestemming van vandaag Lynton. We komen om 12.40 op de camping aan, schrijven ons in en zetten we de camper op een mooie plaats en gaan eten. Dan nog even een verkenningsronde en om twee uur gaan we lopend naar Lynton. Het is de berg af en er gaat een bus terug dus dat kan aan gaan. In Lynton eerst wat rondgelopen en kijken wanneer de bus weer terug gaat. Lynton en Lynmouth zijn tweelingsteden en wordt door een steile rots gescheiden. In 1890 werden ze met elkaar verbonden door een kabeltreintje dat geheel op kracht van water werkt. De watertank van de bovenste wordt geheel gevuld met water. De onderste past het water aan, aan het aantal passagiers zodat de bovenste het zwaarste is en naar beneden gaat en via een kabel de onderste naar boven trekt die dan zijn watertank boven weer vult. Ook wij gaan naar beneden met het kabeltreintje en lopen in Lynmouth langs de winkeltjes. Dan weer omhoog en zouden nog wat drinken voordat we met de bus mee moeten maar hier gaat alles om 4 uur dicht en om 6 uur weer open. We kunnen nog wel een ijsje kopen en raken aan de praat met twee Engelse dames. We nemen de bus en lopen het laatste stukje naar de camping. De 5 zit al weer in de klok dus nemen we één! Krijgen bericht uit Schotland dat de fam. Seevinck is aangekomen in Rowardennen, eerst in de Pub en dan naar de jeugdherberg waar Tineke, Kees en ik 9 jaar geleden ook waren! Het is vandaag even hectisch, Ajax speelt om 17.45 tegen Lyon en daarna ook nog Champions League en daar tussen door dit "even" doen! Bep gaat eten maken. Als we eten zit ik tegelijk naar een geweldige wedstrijd te kijken van Ajax die ze wel met 8-1 hadden kunnen winnen maar het werd slechts 4-1!

1. Diane Honingh:
    3 mei 2017
    Wat een heerlijke wedstrijd!! We...gaan... naar... Stockholm toe, we gaan naar Stockholm toe... lalala
    Jammergenoeg zijn kaartjes, ticket en hotel iets te duur. Dus kijken we thuis. Het kan toch bijna niet meer fout gaan. Gewoon 1x scoren volgende week!! Kus