Millau

12 september 2017 - Millau, Frankrijk

Dinsdag 12 september

Vanmorgen toen we opstonden was het half bewolkt en niet koud.
Na het ontbijt naar Twan en Lisette koffie gedronken en plannen voor vandaag gemaakt.
Ook Twan wilde wat van de omgeving zien en dus na de koffie vertrokken met de auto.
Eerst even Millau in en daarna de Tarn gevolgd. We reden onder de bekende hangbrug door die over de vallei van de Tarn gaat. Die brug is 2460 m lang en 32,05m breed en is 343 m hoog! Ze zijn er op 16 okt 2001 mee begonnen en op 14 dec 2004 is hij geopend. Eerst moest alle verkeer door het centrum van Millau maar gaat nu dus over de tolbrug. Wij verder langs de Tarn en kwamen in het plaatsje Peyre, een dorpje van 250 inwoners dat tegen de berg aangeplakt zit. Twan naar boven gereden en daar rondgelopen met een prachtig uitzicht. Na Peyre over de D41 naar Montjaux, ook een dorpje bovenop de berg van ruim 1000m met hele nauwe straatjes en ook een oude kerk van de 12e eeuw. Ook hier rondgelopen en dan via de D993 naar beneden met ook hier een prachtig uitzichtpunt over het dal en de brug. Verder naar St Rome de Tarn waar we op een terras wat gegeten en gedronken hebben. Dan weer verder naar St Affrique, een mooie plaats met een kerk uit 1895, wat de vijfde kerk was op die plaats. Ook daar wat rondgelopen en de vrouwen wat winkels bekeken. Daarna weer binnendoor naar Millau. We waren om half vijf terug en koffietijd was al voorbij dus tijd voor een wijntje. De vrouwen weer wat lekkers gemaakt om te eten en die ook de afwas gedaan. Na de koffie nog een wijntje en om 11 uur weer terug naar de camper en even teruggekeken op deze gezellige dag.