St David's

15 mei 2017 - Sint David's, Verenigd Koninkrijk

Maandag 15 mei,

Gisteravond na de euforie van Feyenoord naar een Engelse detective gekeken op aanraden van dochter Diane. Toen het afgelopen was, was het te laat om nog een spel te doen.
Dus nog even over de route van morgen gebogen en naar bed.
Vannacht al flinke buien gehad en toen we opstonden viel er af en toe nog een bui.
Bep was wat nerveus of we wel weg konden komen omdat we op gras stonden. De Fiat heeft voorwielaandrijving en het achterwiel hoeft maar in een kuiltje te staan of de voorwielen slippen door!
Maar eerst ontbijten en alle handelingen verrichten om te vertrekken. Moest eerst nog van de blokken af en we tuffen zo naar de verharde weg.
Dus om 9.15 vertrokken naar St Clears en daar de A477 naar Pembroke genomen. Mooi landschap maar als het regent dan is het een stuk minder mooi! Steeds buien en ook af en toe mistig! Even voor Pembroke is ook een oud kasteel en het heet Carew Castle. Daar gestopt en ik er uit en er naar toe gelopen en een paar foto's gemaakt. Moest ook entree betalen maar niet gedaan omdat het weer ging regenen en het een ruïne is en dan ontbreekt meestal het dak!
Het kasteel is ook in 1100 gebouwd door Gerald de Windsor en zijn zoon Willem had de bijnaam "de Carew" en is het kasteel naar hem vernoemd. Ook dit kasteel is bij de burgeroorlog half 17e eeuw ernstig beschadigd.
Ook kan je er helemaal omheen wandelen maar niet gedaan en terug gegaan naar de camper en eerst koffie gedronken.
Dan weer verder naar Pembroke en dan moet je over een tolbrug (1,50) die over de Daugleddau gaat. Dan kregen we een nieuw stuk weg dat onze juffrouw van de Tom Tom niet kent, maar wel een mooie brede weg. We slaan af naar St Davids over de A487 en die is weer een stuk smaller en ook behoorlijke dalingen en stijgingen, wel tot 17%. Maar die zijn niet zo lang!
Ook nu weer buien en af en toe mistig. Ik denk dat het komt omdat we vlak langs de zee gaan.
Om half 12 zijn we in St Davids en zouden daar op een camping gaan staan. Maar ik stelde voor om eerst in het stadje te gaan kijken want als we op de camping staan en het regent gaan we niet meer. Dat dus gedaan, de camper geparkeerd en het stadje in gelopen. Het is het kleinste stadje van het Verenigd Koninkrijk,  1850 inwoners! We liepen naar beneden en daar was een enorme Kathedraal waar de bisschop zetelt. Ook een ruïne van het Bishops Palace. Al met al een enorm complex. De geschiedenis gaat terug tot de 6e eeuw, toen er een klooster werd gebouwd. Tot de 11e eeuw had het veel last van plunderingen oa van de Vikingen! In 1115 werd er een nieuwe kathedraal bij het klooster gebouwd en werd de kathedraal een bedevaartsoord. 2x naar St Davids stond gelijk aan 1x naar Rome en 3x zelfs gelijk aan een bedevaartstocht naar Jeruzalem!
Ook Willem de Veroveraar ging hier als pelgrim te bedevaart, in 1081. In 1181 werd begonnen met de bouw van de huidige kathedraal. Het is een indrukwekkende grote kerk met een mooi houten plafond en veel tombes van hoogwaardigheidsbekleders. Dan kijken we op de klok en zien dat ons parkeerkaartje bijna is verlopen, dus terug naar de camper. We hadden een camping op één km dus was het maar een stukje rijden. Maar over zo'n smal weggetje dat de spiegels bijna de muurtjes raakten. Kwamen ook nog twee auto's tegen maar gingen achteruit naar een passeerplek.
De camping stelde niets voor, een stuk weiland met hier en daar stroom en op de vlakte zonder enige beschutting! En dat hadden we wel nodig want het is windkracht 6 met regen! Dus terug naar de parkeerplaats en daar eerst gegeten. Dan even de boeken er bij en een camping hier 10 km vandaan gevonden. Één waarvan we tijdeIjk lid van zijn geworden en die er altijd mooi uitzien!
Dus de Tom Tom ingesteld en daar heen gereden. Ook de laatste 2 km gingen over een één baans weg met passeerplekken. We kwamen om 2 uur aan en het regende dat het goot!
Bep het hek open gemaakt en weer gesloten en was meteen zijknat!
Ons ingeschreven en we hadden al een plaats uitgezocht die dicht bij het sanitaire gebouwtje was.
Camper neergezet en stroom er op en het zoemertje aan! Het is bar en boos, harde wind en regen en we blijven dan ook binnen, Bep lezen en ik schrijven. Maar het is heerlijk in de camper, 22 graden en eerst de thee en dan ons dagelijks wijntje. Het is 18.45 als Bep het eten gaat maken en het regent en stormt nog steeds. Dus gaat de schotel niet omhoog vanavond en dus geen TV. vanavond . We eten weer lekker en als ik de vuilnis ga weggooien kom ik in gesprek met een Australische vrouw die met haar man een ronde door de UK maakt en morgen gaat overvaren met hun gehuurde camper naar Ierland.
Ik weet niet of de foto's overkomen maar we hebben hier geen telefoon en erg langzaam internet!

1. Diane Honingh:
    15 mei 2017
    Hier was het vandaag prachtig weer. Begin van de avond/eind van de middag wel wat regen. Maar overdag heerlijk weer. Morgen en woensdag wordt het ook warm! Dus houden jullie die storm buien maar daar hoor!
    Dikke kus
  2. Rene Ouderling:
    16 mei 2017
    Hier, het is nu dinsdagochtend, ziet het er niet best uit. Bewolkt en geen zon terwijl ze dat laatste voorspeld hebben. Maar ja je went aan het weerbericht, een weerman roept zon en iedereen lult hem of haar na.
    Als ze zon roepen moet je bewolking verwachten dat is mijn ervaring met onze "adequate" en "professionele" weervoorspellers.
    Evengoed Jammer dat het weer bij jullie ook een beetje tegenvalt want dat drukt altijd een beetje de visuele sfeer op de plaatjes, maar toch mooie foto's en een goed verslag.
  3. Rene Ouderling:
    16 mei 2017
    even een rectificatie. Met "een weerman roept zon en iedereen lult hem of haar na" bedoel ik dat alle weermannen en vrouwen dat dan gaan roepen.
  4. Diane Honingh:
    16 mei 2017
    nou... er is inderdaad geen spat zon. Wel erg warm!